Wat is er nou zo bijzonder aan onze manier van testen?

Het belangrijkste verschil is dat wij op een zeer persoonlijke manier testen en een warme benadering hebben naar de kinderen, jongeren en hun ouders toe. Dit merken jullie in het contact met ons, maar ook aan de inrichting van de praktijk. Bij ons komen alle kinderen en jongeren een keer kennismaken met de orthopedagoog en met de praktijk. Iets nieuws is toch altijd spannend en op deze manier nemen we deze (gezonde) spanning alvast weg bij het moment van de testafname. Daarnaast krijgt de orthopedagoog door deze kennismaking een goed beeld van het kind of de jongere die de test komt maken, waardoor deze al vooraf aan de testafname een veel beter beeld van hem of haar heeft en ook veel betere begeleiding kan geven.


Daarnaast gaan wij ook met de testafname heel ontspannen om. Wij weten namelijk uit ervaring dat een strakke testsituatie juist demotiverend werkt voor kinderen en hun prestaties. We stellen de kinderen en de jongeren gerust en geven duidelijke uitleg, voorbeelden en mogelijkheden tot extra vragen. Daarnaast doen wij in de pauze lekker een spelletje en we zorgen altijd voor een glaasje drinken en een grote keuze aan koekjes of fruit. Wij willen daarnaast alleen testen als er ook een betrouwbare score uit kan komen waar je jezelf als ouder, ongeacht de uitkomst, bij neer kan leggen en waar je op kan vertrouwen. Als je zoon of dochter bijvoorbeeld ziek is geworden de nacht ervoor, bel dan 's ochtends gewoon op. We verzetten de afspraak liever dan puur om organisatorische redenen toch door te testen. Ook kiezen wij er vaak voor om jonge kinderen of kinderen die moeite hebben met de aandacht en concentratie in twee kortere testochtenden te testen in plaats van in één lange testochtend. Wij willen graag weten wat de cognitieve capaciteiten van het kind zijn en niet de mogelijkheden tot aandacht en concentratie. Ook in een kortere tijd komen eventuele moeilijkheden met aandacht en concentratie naar voren, zodat wij dit toch mee kunnen nemen in een eventueel advies aan school.  


Het traject van een intelligentieonderzoek ziet er als volgt uit:

Intakegesprek telefonisch of op de praktijk
Kennismaking samen met je zoon of dochter kom je naar de praktijk voor een eerste kennismaking
Testochtend we delen de intelligentietest op in één of twee testochtenden, hier mag je zelf in meebeslissen
Analyse en verslaglegging uitgebreide scoring, analyse en verslaglegging in begrijpelijke taal
Adviesgesprek uitleg over de testafname, de resultaten en de adviezen die hieruit voortkomen
Telefonisch contact met school als school vragen heeft, nemen wij telefonisch contact met hen op
Blijvende contactmogelijkheid altijd de mogelijkheid om zonder kosten te overleggen over de test